Fra høst til vinter

IMG_3908Endelig er jeg tilbake på Sjølingstad Uldvarefabrik, etter en intens innspurt med oppgavens skriftlige del.

Her er høst blitt til vinter, og kastanjetreets rødbrune blader ligger nå på bakken, pyntet av frosten.IMG_3906

Publikumsmottaket har vært det visningsstedet jeg i utgangspunktet har skulle forholde meg til. Når jeg var i innspurten med den skriftlige delen ble det heller tydelig for meg at det å være på materialarkivet ville styrke installasjonens meningsforståelse. I dag fikk jeg heldigvis klarsignal på at jeg fikk lov til å benytte meg av rommet. Det følger selvfølgelig noen premisser.

  • Det er et gjennomtrekksrom – både de ansatte og guidet publikum farter her. Det må derfor ikke være noe som ødelegger denne fremkomstmuligheter
  • Søndag 3.- desember holdes det julemarked på Sjølingstad. Målet er at installasjonen min er ferdig til fredag 1. desember, slik at den kan vises i den forbindelse. I og med at jeg da vil befinne meg i et knutepunkt mellom 3 visningssteder/mulige veier, har vi blitt enige om at det viktig at det derfor er viktig at jeg er tilstede som en veiviser. Dette er for å slippe skilting som kan ødelegge den visuelle opplevelsen.

 

I dag har jeg fått tatt mål av det området av materialarkivet jeg tenker at installasjonen min skal ta form. (ca 1 m i diameter og 3 m opp til taket)

Skjermbilde 2017-11-20 kl. 17.36.57

Jeg ser for meg en slik type form, som er bygd opp av alle ullarbeidene/avtrykkene fra denne perioden. I tillegg vil jeg her supplere ved å ta inn filt som jeg filter selv her på sjølingstad. Tanken er at ullarbeidene “rammes inn” av den nye filten, slik at jeg vil få en utside der ullarbeidene viser omtrendt samme kvadratiske størrelse, mens det på innsiden av skulpturens kjerne vil være synlige overlappinger og trådforbindelser. Som skissen viser har jeg en tanke om at skulpturens øverste del består av flere tråder som stekker forbinder skulpturen til taket.

S a m t a l e r

m e l l o m   j o r d   o g   h i m m e l

p å   s a m m e    r e n n i n g

 

Jeg har nå tatt ut 3meter x 2meter ullfilt som jeg i løpet av dagene skal filte sammen til ulike ullstykker. Disse skal binde ullarbeidene sammen.

IMG_3915

I dag filtet jeg denne. Den består av 2 lag ullfilt, 2 ganger gjennom filtemaskinen.

IMG_3914

Videre i dag (på bussen hjem) skal jeg arbeide med hvordan jeg skal komponere alle delene sammen.

Jeg gleder meg til å komme tilbake i morgen.  Fra nå er planen å være her ute hver dag(u/helger), frem til jeg må hjem med skolebussen 14.35. Jeg håper det skal gi meg nok tid, om ikke må jeg finne på noe lurt iht transport den siste uken….

IMG_3905

Leave a comment